Babab.net

Monday, May 07, 2012

Lalat yang buta

Gambar hasil carian Google.

Cantik mata kumpuan lalat, kan?  Tapi... agaknya ada tak lalat yang buta?

Jawapannya:  ADA!

Berikut ini adalah gambar seekor lalat yang buta.


Macam mana I tahu yang lalat itu buta?

Sebab... I lah yang membutakannya!  Har har har!

Ceritanya begini...

Pada suatu malam ketika I sedang berehat-rehat di atas sofa sambil menonton TV, tiba-tiba seekor lalat yang besar hinggap kat hujung sofa. I perhatikan ia sekejap.  Ia tak bergerak langsung.   Mungkin ia dah penat seharian berterbangan mencari taik makan.  Maka I terus mencapai handphone untuk mengambil gambarnya.

I menghampirinya perlahan-perlahan.  Ia tak bergerak.  I dekatkan kamera.  Tiada respons.  I snap kamera.  POOF!  Lampu flash menyala secara otomatik.

I tengok lalat itu mula mengosok-gosokkan matanya!  Nampaknya cahaya flash itu telah menyakiti mata lalat.  Nyeh nyeh nyeh...  Dua tanduk mula tumbuh kat kepala I.

So, I snap lagi.  POOF lagi.

Kali ini lalat itu terbang.  Tapi terbangnya macam lalat kehilangan arah.  Langgar sana, langgar sini.  Dengan kata lain, seperti lalat buta!  Memang dah buta lah kot?  Hehe...

Selepas lalat itu menghilangkan diri, I terpikir...

Mungkinkah kita boleh menghapuskan lalat dengan cara membutakan mereka?  Kalau dah buta, macam mana mereka nak cari taik makan?  Macam mana mereka nak *toot* untuk membiak?  Lama-kelamaan mereka akan mati kelaparan dan berkuranglah kadar pembiakannya, ye tak?

Begitu juga halnya dengan nyamuk.  Nyamuk juga mempunyai mata kumpuan.  Dengan membutakan mata nyamuk, dapatkah mereka mencari makan?  Masih dapatkah mereka membiak?

Mungkinkah ini boleh menjadi satu cara yang tidak mencemarkan alam untuk mengawal pembiakan lalat dan nyamuk pembawa penyakit?

Hmmm... I rasa I patut memanjangkan idea ini kepada para saintis tempatan untuk dibuat kajian...


4 comments:

  1. first time singgah sini.. salam kenal :)

    http://alindanblog.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Cik alin sudi singgah dan follow. :-)

      Delete
  2. cik logo...dont kill the animal!!!lalat tu dtg singgah je kat rumah awk..ambik angin..awak gi butakn dia knp?smpi hti...pasni msti lalat tu xblh tatap wjh2 yg dia sygi dh..huhuhuhu...

    ReplyDelete
  3. EEMMM musim lalat lerr sekarang ni.... rasanya buta-buta lalat tu tak ada masalah untuk mengawan kot.. sebabnya mata ajer buta tapi tang ehemmm ehemmmm tu tak jadi hal... macam manusia gak...

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Story terbaru blog kami...
    diy repair seat kereta berlubang

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FREE ad space here for 3 DAYS!

Jejak kasih #2