Babab.net

Monday, December 02, 2013

Paul Walker masih hidup?

I bukanlah peminat siri filem The Fast & the Furious dan tak berapa kenal pun pelakon-pelakonnya selain daripada Vin Diesel.  Jadi, berita kematian Paul Walker dalam satu kemalangan ngeri pada 30/11/2013 tiada memberikan sebarang kesan terhadap diri ini.

Diberitakan bahawa sehari sebelum kemalangan tersebut, tersebar khabar angin bahawa beliau terbunuh dalam satu kemalangan, tetapi ini telah dinafikan oleh wakil beliau pada pagi esoknya pada hari Sabtu, 30/11/2013.  Namun beberapa jam kemudian, Paul Walker benar-benar telah terbunuh dalam satu kemalangan jalan raya, dan wakil beliau yang sama dengan berat hati mengesahkan berita buruk itu.


Ok... jadi Paul Walker telah disahkan terbunuh.  Semua portal berita di internet dan di tv pun menyiarkan berita yang sama.

Yang I tak paham ialah, kenapa boleh timbul pula cerita bahawa Paul Walker terselamat?  Siap ditunjukkan gambar kecederaan parah di muka Paul Walker sebelum dan selepas pembedahan.  

 Paul Walker cedera parah di muka.

Muka Paul selepas berjaya dijahit semula.
Cepat betul Paul boleh tersedar dari kecederaan serius ini.
Macam jahit baju jer.

Wajah Paul yang sebenar.

Dah tak der kerja lain ker?  Ini asyik nak konpiuskan orang jer kerja dia.

Sebab itulah I rasa perlu untuk membuat entri ini untuk mengajar kita supaya jangan mudah konpius dan percaya dengan khabar angin, terutama sekali kalau kita dihidangkan dengan 'bukti gambar'.

Kita save jer gambar yang dikatakan sebagai bukti itu, kita buka Google Images, kita tekan 'search by image'.


Voila!


Tengok?  Gambar ini sebenarnya sudah lama berada di internet.  Mangsa yang dikatakan sebagai Paul Walker ini sebenarnya adalah Alan Dennis yang cedera akibat kemalangan di tapak pembinaan pada tahun 2011.

http://urbanlegends.about.com/b/2013/12/01/paul-walker-death-photo-hoax.htm 

Jadi rakan-rakan sekalian, usahlah mudah percaya dengan khabar angin.  Ingat, maklumat sentiasa berada di hujung jari kita.  Encik Google sentiasa ada untuk menjawab persoalan kita.

Okeh?


1 comment:

  1. Mudah benar percaya bulat-bulat.. lepas tu tanpa usul periksa forward kat orang lain.. Sebaiknya check lah dulu agar tak mendatangkan fitnah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FREE ad space here for 3 DAYS!

Jejak kasih #2