Babab.net

Tuesday, November 15, 2011

Cara memicit jerawat tak bertauliah

Gambar hiasan dari Google.

Entri ini adalah lanjutan daripada komen I kat entri ARRRGGGHHH JERAWAT!!! <-- ada video memicit jerawat cara hi-tech yang sangat best!  Mesti tonton!

I dari remaja sampailah sekarang masih bermasalah jerawat.  Cuma sekarang dah banyak berkurangan dan semacam bermusim.  I dah penat melayan masalah jerawat I.  Dah malas nak sapu ubat jerawat.  I biarkan jer ia naik.  Tapi I memang suka memicit jerawat kat muka ini.  Tak boleh nak tahan!

Alkisahnya pada suatu hari I terborak dengan seorang bekas rakan sekerja lelaki yang mempunyai kulit muka yang licin gebu mengenai masalah jerawat.  I puji kehalusan kulit mukanya <-- I jeles ler tuh.  Tapi agak memeranjatkan apabila dia mendedahkan bahawa sebenarnya dia juga mempunyai masalah jerawat.  Menurutnya, rahsianya ialah apabila jerawat kita dah masak, kita PICIT!

Selama ini kita biasa mendengar bahawa jangan dipicit jerawat kita kan?  Sebabnya, nanti muka kita berparut dan meninggalkan kesan hitam?  Betul ker?

So, camner tuh?  Camner kawan I picit?

Begini... menurutnya, apabila jerawat kita dah masak, kita kena picit sampai berdarah-darah... sehinggalah keluar plasma darah, barulah kita berhenti memicit.

Bermakna, apabila kita memicit jerawat, kita kena picit sampai habis.  Plasma darah itu akan menyembuhkan bekas luka jerawat tersebut.  Nescaya jerawat baru tak akan naik lagi di tempat yang sama.  Itu katanya lah...

Kalau diikutkan logik, I rasa betul jugak, sebab plasma darah kita mengandungi antibodi, antitoksin dan fibrin, iaitu agen pembekuan yang bertindak bersama-sama dengan platelet darah untuk menyembuhkan luka. <-- Sumber: eHow.

Jadi pada suatu hari, I pon try lah kat satu jerawat degil kat pipi kanan I yang naik lagi kat tempat yang sama.  Kesan parutnya memang agak dalam dan berbekas hitam.  I kasi kaw-kaw punya picit sampailah keluar plasma darah.

Kira-kira seminggu kemudian, ia sembuh sepenuhnya dan tak naik-naik lagi sehinggalah ke hari ini.  Parutnya dah tak seteruk seperti dulu, dan bekas hitamnya pon dah hilang!

Amacam?  I sendiri dah pernah try dan benarlah kata kawan I itu.  Walau bagaimanapun, I tak berani menjamin keberkesanannya untuk semua jenis jerawat.  Mungkin ini hanya berkesan untuk jenis jerawat yang kurang serius sahaja.


Akhir kata... picit, jangan tak picit! :-p


20 comments:

  1. @Mr. Z dan Mis N
    Hahaha... ini petua dari pengalaman sendiri mah... ;-)

    ReplyDelete
  2. klu nak picit , biarlah picit sekuat tenaga biar smpai kluar darah...hik3 ^^

    ReplyDelete
  3. Sakittt picittt!

    Auucchhh!

    Boleh meleleh airmata..

    ReplyDelete
  4. pakai scrub safi madu n susu je liang pori tersumbat sbb tu jerawat naik pastu jgn stress :D petua aida la

    pastu kalau dh tak boleh aida picit pakai tisu pastu lap ngan toner untuk kecik liang pori muka kalau pakai kuku kuman...

    sekian dari aida

    ngee ^_^

    ReplyDelete
  5. hiihihi..akhirnya..lama taw tunggu..
    ooo begitu..and salah satu cara gak,picit secara senget.jangan picit secara tepi.yang tuh jerawat tak kan keluar,dah akan keluar darah jew.then akan wat parut hitam.

    ReplyDelete
  6. aku mmg pantang nampak jerawat akan picit sampai ke titisan terakhir.. hahaaaaa.. last week picit jerawat besar.. sampai kesannya jelas and besar.. tunggu masa dia hilang je hihi

    ReplyDelete
  7. bru jek tadi picit jerawat yg gadang . sesat ade satu jerwat , besar gile plak uh . pling syok , bile kite picit depan cermin , nnty die pny isi outih uh tpancut kene cermin ! bhahah .

    ReplyDelete
  8. saya pun suka picit...
    sakit sampai berair mata...
    tapi rasa best sbb hilang geram haha

    ReplyDelete
  9. uncle.

    sungguh betul apa yang uncle syer ini..

    ayu pun if ada jerawat, ayu akan picit hingga keluar darah.

    dan.. apa yang kawan2 syer tu selalunya berdasarkan pengalaman depa kan????

    ReplyDelete
  10. UIHHHH PERNAH PICIT GAK TAPI TAKUT ADA JANGKITAN BAKTERIA JADI ABSES PLAK

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Story terbaru blog kami...
    diy paint protection film

    ReplyDelete
  11. a'a klu nak picit biar sampai habis (darah kuar) klu x nnt jerawat tumbuh lagi kat c2 :) nak mujarab, lepas picit kuar darah suma.. lap2 skit pas2 sapu ubat jerawat.. biar pedih.baru mati kuman2 jerawat tu

    ReplyDelete
  12. oh camtu rupanya..hehe.baiklah. akan dipicit sehingga keluar darah~ hihi.

    ReplyDelete
  13. kalau guna cara awk ni,tapi tak berkesan,cmne?ada insurans tak?? :)

    ReplyDelete
  14. sy pulak 1st time tumbuh jerawat mase umur 18 tahun..lepas tue terus tak tumbuh2 dah..
    but now, bila umur dah nak masuk 25 jerawat tue tumbuh balik..maybe sbb stress...huhu.. :(
    tapi sekarng dah ok...sbb amalkan makan tomato, sayur2 & pakai mask...
    kalau nak pici2 jerawat nie mmg tak lah..
    sbb sy nie spesis penakut..huhu.. :p

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FREE ad space here for 3 DAYS!

Jejak kasih #2